هزینه راه اندازی VoIP و کال سنتر ویپ
در این مقاله به بررسی نحوه برآورد هزینه راه اندازی VoIP و مرکز تماس ویپ در یک شرکت بهعنوان یکی از مهمترین دغدغههای یک کسب و کار و نحوه کاهش هزینههای تلفنی شرکت به کمک سیستم مرکز تلفن VOIP میپردازیم.
مرکز تلفن VOIP به دلیل قابلیتهای بینظیری که در اختیار کاربران خود قرار میدهد، امروزه بهعنوان یکی از نیازهای اصلی یک کسب و کار موفق شناخته میشود. همانطور که میدانیم برآورد دقیق از هزینههای پیادهسازی ویپ، اولین قدمی است که باید برای راه اندازی سیستم تلفن VoIP در یک سازمان برداشته میشود. در ادامه عوامل تأثیرگذار بر هزینه راه اندازی و خرید VoIP را بیان میکنیم. پس برای آشنایی با نحوه برآورد و نقش VOIP در کاهش هزینههای تلفنی یک شرکت با ما همراه باشید.
تأثیر زیرساخت در کاهش هزینه راه اندازی سیستم ویپ
یکی از مهمترین مواردی که باید برای برآورد هزینه راه اندازی و خرید VOIP در نظر بگیریمهزینه پیادهسازی ویپ زیرساخت لازمه برای پیادهسازی انواع مرکز تلفن است. برای پیادهسازی یک مرکز تلفن آنالوگ باید بستر تلفن بهصورت کاملاً مجزا راه اندازی شود. این در حالی است که مرکز تلفن ویپ میتواند بر روی بستر شبکه کامپیوتری که در اغلب سازمانها وجود دارد راه اندازی شود؛ که همین امر یکی از دلایلی است که موجب میشود خرید و هزینه راه اندازی VoIP نسبت به مرکز تلفنی آنالوگ کاهش یابد. ما قبلاً در مقالات مربوط به آموزش VOIP بهتفصیل به این ویژگی پرداختهایم.
مدیریت هزینه راه اندازی VOIP
هنگامیکه تصمیم به راه اندازی یک مرکز تلفن در سازمان خود دارید، ابتدا بررسی نمایید که از میان تمامی تجهیزات یک مرکز تلفن به خرید چه قطعاتی برای راه اندازی اولیه نیاز دارید. آیا این قطعات میتوانند در آینده پاسخگوی تغییرات و توسعه مرکز تلفن سازمان شما باشند؟
فرض کنید در یک شرکت ۲۰ کاربر به تلفن داخلی نیاز دارند و ۳ خط شهری برای مرکز تلفن در نظر گرفته شده است. این سازمان علاوه بر سیستم تلفن گویا (IVR) به CID و ضبط مکالمه نیز برای بهبود کیفیت سیستم نیاز دارد. این سازمان برای پیاده سازی این سناریو بهصورت آنالوگ به یک سانترال TES۸۲۴، کارت تلفن گویا، سه کارت CID، دو کارت اضافی برای سانترال، دستگاه ضبط مکالمه و ۲۰ عدد تلفن نیاز دارد. این در حالی است که اگر قرار باشد در آینده این تعداد داخلی به ۳۰ کاربر افزایش یابد، این شرکت مجبور به تعویض زیرساخت سیستم تلفنی و خرید مجدد تجهیزات ویپ VoIP خواهد شد.
اما اگر از راهکارهای سیستم تلفن ویپ برای این سازمان استفاده کنیم، میتوانیم با خرید یک دستگاه Gateway و یک pc متوسط مرکز تلفن موردنظر را پیادهسازی کنیم. جهت کاهش هزینه میتوان تلفنهای کاربران را در مرحلهی اول بهصورت نرمافزاری روی کامپیوتر آنها نصب کرد و تنها در مواردی که احتیاج دارید می توانید از تلفنهای سختافزاری مخصوص VOIP استفاده کنید.
در این سیستم ویپ با افزایش تعداد کاربران مشکلی ایجاد نخواهد شد و علاوه بر بهرهمندی از امکانات جذاب مرکز تلفن VOIP میتوانید مرکز تلفن سازمان خود را در آینده متناسب با تغییرات و نیازها توسعه دهید.
از مطالب فوق میتوان نتیجه گرفت، خرید و پیادهسازی یک مرکز تلفن VOIP به شما این امکان را میدهد تا هزینههای راهاندازی مرکز تلفن خود را بهصورت کاملاً انعطافپذیر مدیریت کنید و در آینده بهراحتی مرکز تلفن خود را بدون هزینه اضافی گسترش دهید.
مرکز تماس ویپ تیک
تخمین هزینه راه اندازی مرکز تلفن ویپ
در ادامه هزینه راه اندازی و خرید VOIP (ویپ) را برای یک سازمان متوسط محاسبه میکنیم.
• هزینه تهیه گیت وی یا کارت برای خطوط شهری
برای اتصال خطوط تلفن شهری به مرکز تلفن خود باید از گیت ویهای ویپ و یا کارتهای تلفنی استفاده نمایید. با توجه به تعداد خطوط شهری هزینه خرید گیت وی متفاوت است. بدیهی است نوع برند و درنتیجه تغییر کیفیت ساخت گیت وی در قیمت آن تأثیرگذار خواهد بود. برای اطلاع از انواع کارتها و گیت وی های VOIP و کارکرد آنها میتوانید به مقالات آموزش ویپ در سایت ما رجوع نمایید.
• هزینه تهیه سرور ویپ
خرید یک سرور برای راه اندازی مرکز تلفن VoIP ضروری است. معمولاً در سازمانها و ادارات سرورهایی برای اجرای سرویسهای لازم درون شبکه بهصورت مجازیسازی وجود دارد که میتوان از آنها برای ایجاد یک ماشین مجازی و نصب مرکز تلفن VoIP استفاده نمود. پس تهیه سرور VOIP برای سازمان شما هیچ هزینهای نخواهد داشت.
• هزینه خرید تلفنهای کاربران IP telephone
برای کاهش هزینه راه اندازی VOIP میتوانید در مرحله اول راه اندازی از سافتفونها یا تلفنهای نرمافزاری استفاده نمایید که بهصورت رایگان در دسترس است. ولی درصورتیکه قصد خرید تلفنهای VoIP سخت افزاری یا IP telephone را دارید قیمت حدودی آنها از مبلغ ۴۰۰ هزار تومان شروع میشود و با توجه به کیفیت و کارایی افزایش مییابد.
• هزینه راه اندازی زیرساخت تلفنی
مرکز تلفن ویپ VoIP از زیرساخت شبکههای کامپیوتری برای ارائه سرویس استفاده میکند. برخلاف مرکز تلفن آنالوگ، برای راه اندازی مرکز تلفن ویپ نیازی به راه اندازی زیرساخت مجزا نیست که همین امر میزان هزینه راه اندازی سیستم ویپ را به میزان چشمگیری کاهش میدهد.
• هزینه نصب و راه اندازی VOIP
هزینه راه اندازی مرکز تلفن ویپ، توسط سازمانها و کارشناسان بسیار متفاوت تعیین میشود. بازه قیمت میتواند بین ۱ تا ۱۰ میلیون تومان متغیر باشد. در ادامه به برخی از پارامترهای تأثیرگذار در محاسبه قیمت اشاره میکنیم:
۱. سرویسها و تنظیماتی که روی مرکز تلفن نصب و راه اندازی میشود (ماژولها و نرمافزارها)
۲. کیفیت راه اندازی مرکز تلفن ویپ (امنیت مرکز تلفن، راه اندازی اصولی مرکز تلفن و ….)
۳. خدمات و پشتیبانی VoIP ارائهشده توسط شرکت
۴. قیمت متغیر سخت افزارها
۵. و…
- ۹۹/۰۵/۱۸