seo چیست ؟
سئو اقتباس از عبارت Search Engine Optimization است که واژه ها معادلی چون SEO یا بهینه سازی موتور جستجو دارد که همگی آنها به یک معنی می باشند و می توان آن را بصورت زیر تعریف نمود:
سئو (بهینهسازی موتور جستجو) به معنای فریب و یا دستکاری موتورهای جستجو با روشهای غیر اخلاقی نیست. آنها برای کمک کردن به درمان رویت و پیوستگی وب سایتها در نتایج جستجوی طبیعی با هدف رسیدن به رتبهبندی بالا، ایجاد شدهاند.
سئو را میتوان مجموعهای از روشها برای تغییر استراتژیک وب سایتها دانست. این فرآیند به بیان مهمترین عوامل پیوسته صفحه و افزایش اهمیت آن در صفحه نتایج جستجو، میپردازد.
سئو فرآیند سادهای نیست که به راحتی پیادهسازی شود زیرا نیازمند نزاکت زیاد، علم پیش زمینهای و صبر است. موتورهای جستجو با تغییر مداوم الگوریتمهای رتبهبندی خود غیر قابل پیشبینی هستند؛ بنابراین وظیفه مهندسین سئو بروز نگه داشتن اطلاعات خویش در این زمینه است.
سئو سایت یا بهینه سازی سایت گرد از کار و جنبش هایی است که بدست سئوکار اتمام می شود.
الگوریتم رتبهبندی گوگل دارای بیش از 200 معیار جهت رتبهبندی یک سایت است. از این رو مهندسین سئو میبایست مهمترین این معیارها را جهت پیادهسازی کامیاب سئو بدانند.
سئو چیست
اوایل آغاز سئو
در اوایل سال 1990 اولین موتورهای جستجو شغل خود را پیش درآمد کردند؛ بعضی از محبوبترین آنها Infoseek،Alta Vista و Yahoo بودند.در آن موعد مردم موتورهای جستجو را به دید یک لیست فهرست شده نگاه میکردند که همانند صفحه زرد، سئو اولیه بر بنیاد حروف الفبا سپریدن میشد. در این لیست صفحاتی همچون AAA در بالای این لیست وجود داشتند.
با رشد مداوم اینترنت موتورهای جستجوی جدیدتری ظاهر میشدند که از الگوریتمهای رتبهبندی پیچیدهتری کاربرد میکردند. این الگوریتمها با معیار تراکم واژه کلیدی ( شمار دفعاتی که یک کلمه کلیدی یا یک عبارت در یک صفحه استفاده شده تقسیم بر شمار کل کلمات صفحه) و برچسبهای شبیه key-words برای درک محتویات وب سایتها استفاده میکردند. به دنبال این رشد سئوبرای بیشتر دیده شدن سایتها فعالیت خویش را شروع کرد. با توسعه رتبهبندی صفحات بدست موتورهای جستجو، مهندسین سئو به پیگیری پیدا کردن راههایی جهت تاثیرپذیری در رتبه بندی این موتورها چه با استفاده از روشهایاخلاقی و چه غیر اخلاقی روی آوردند.
یک مقاله که توسط نیویورک تایمز در نوامبر سنه 1996 چاپ شد درباره توسعهدهندگان وب صحبت کرد که برای قرار اخذ در بالای صفحه نتایج جستجو از روشهای غیر اخلاقی سئو استفاده میکردند. این مقاله توضیح میدهد که چگونه توسعهدهندگان وب به راحتی یک سایت را به همراه واژه ها کلیدی ویژه که معمولا در پشت گرافیک سایت پنهان شده است، بارگذاری میکنند که در نتیجه موتورهای جستجو این کلمات کلیدی را شمارش کرده و رتبه بندی سایت را افزایش میدهند.
همان طور که گفته شد توسط آوردن رتبهبندی بالا برای کلمات کلیدی خاص در اوایل شغل خیلی راحتی نسبت به امروز بوده است. با بکار گیری روشهای غیر اخلاقی در آن سررسید قرار گرفتن در بالای لیست نتایج جستجو تضمین شده بود. امروزه الگوریتمهای موتورهای جستجو پیچیدهتر شدهاند و خیلی مشکل است که مهندسین بهینهسازی بتوانند موتورهای جستجو را دستکاری کنند، البته این بازی موش و گربه بین مهندسین سئو و موتورهای جستجو امروزه نیز هستی دارد و ادامه پیدا خواهد کرد.
اهداف سئو چیست ؟
هدف سئو کمک به وب سایتها در توسط آوردن محل بالا در نتایج جستجوی طبیعی و افزایش پیوستگی بین صفحات و کلمات کلیدی وارد شده بدست کاربران است. نمایش دادن بیشترین صفحات پیوسته با پرسوجوی جستجوی وارد شده دارای مزایای زیادی هم برای کاربر و هم برای موتور جستجو است که در آن کاربر بیشترین نتایج پیوسته جستجو شده را پیدا میکند و موتور جستجو قابل اعتماد میشود چرا که الگوریتم آن بیشترین صفحات مرتبط را اثر میدهد.
بعد از اینکه سئوبرای شفا رتبهبندی سایتها در نتایج جستجوی طبیعی کار خود را آغاز کرد، این فرآیند نیازمند نزاکت و زمان برای پیادهسازی روشهای خود شد. زمان، بزرگترین سرمایهگذاری اولیه برای بهینه شدن سایت و یا یک صفحه است.
بسته به اینکه چگونه کلمات کلیدی رقابتی در بهینه سازی باره کاربرد قرار میگیرند، سئو هفتهها یا ماهها درازا میکشد تا به نتیجه برسد. اگر چه شدنی است نتایج بهینهسازی جستجو به سرعت دیده نشود ولی در طویل مدت مزایای سئو مایه افزایش رتبهبندی سایت و افزایش بازدیدکنندگان است. برای وب سایتها خیلی مهم است که در صفحه نخست نتایج جستجو گوگل به خصوص جزو سه الی نتیجه طبیعی اول که 58.4 درصد کلیکها را دربرگیرنده میشود، قرار گیرند.
این جای تعجب نیست که وب سایتها با محصولات و خدماتی که بفروش میرسانند بر راز رسیدن به رتبه یک نتایج جستجو چشم وهمچشمی کنند. به عنوان نمونه واژه کلیدی رقابتی "بیمه خودکار" 1.5 میلیون جستجوی گوگل را در ماه به خویش وابستگی میدهد، این بدین معنی است که 3 جایگاه نخست 58.4 درصد بازدیدکنندگان و خویش جایگاه نخست 36.4 درصد بازدیدکنندگان را به خویش برگزیدن میدهد. این مسئله برای خیلی از سایتها مفید است که در بالای نتایج جستجو پیمان گیرند به خصوص آنهایی که با افزایش ترافیک سایت به تعداد مشتریانشان اضافه میشود.
یک مطالعه دیگر نشان میدهد جستجو کنندگان خیلی اخ دارند روی پیوندهای طبیعی نتایج جستجو کلیک کنند؛ این مطالعه مشخص میکند 72.3 درصد کاربران گوگل روی پیوندهای طبیعی نتایج جستجو کلیک میکنند و فقط 27.3 درصد کاربران روی پیوندهای لیستهای پرداخت شده کلیک میکنند. این یکی دیگر از دلایلی است که شرکتها تاثیر سئو را دانسته و حاضر هستند برای آن سررسید و هزینه صرف کنند.
بطور کلی اهداف سئو را می تاب بصورت ذیل چکیده نمود:
در بازدید وب سایت تاثیر بسزایی دارد.
باعث برپایی برند می شود.
باعث افزایش شدامد سایت خواهد شد.
باعث شده تارنما در صفحه نتایج موتور جستجو از رتبه بهتری برخوردار شد.
باعث افزایش فروش محصولات خواهد شد.
بهترین آلت برای تبلیغات است.
بهینه سازی موتور جستجو چیست
سئو تو صفحه چیست ؟ (On Page SEO)
سئو داخل صفحه به مهار مستقیم کدها و یا محتویات وب سایت شما اعم از متن، تصویر، پیوند و ... مرتبط میشود؛ مشاوره رایگان سئو به طور کلی هر چیزی که در سایت خویش بارگذاری میکنید مربوط به SEO On Page میشود. این روش پایه تمام تلاشهای بهینهسازی است زیرا جایی است که شما بیشترین کنترل را روی آن دارید. هر نوع تغییری را که شما در محتویات سایت خویش ایجاد مینمایید در نتایج جستجو تاثیر گذار خواهد بود بنابراین خیلی مهم است که شیوه SEO On Page بدرستی قبل از روش SEO Off Page سپریدن شود.
سئو خارج صفحه چیست ؟ (Off Page SEO)
بر خلاف شیوه SEO On Page که توسعه وب سایت با مهار مستقیم بالایی سپریدن میشد، روش بهینه سازی خارج صفحه شامل تمام ارتقاهایی است که در خارج از وب سایت شما انجام میشود؛ این دربرگیرنده تمام چیزهایی است که میتواند در توسط آوردن رتبهبندی بالای سایت شما کمک کند. SEO Off Page در درجه نخست در توسط آوردن پیوند دهندگان (پیوندهایی که از سایتهای دیگر به سایت شما اشاره میکنند) متمرکز میشود سپس با به کارگیری روشهایی که در بیرون از وب سایت انجام میشود به بهینهسازی موتور جستجو میپردازد.
SEO Off Page یک فرآیند نامحدود است که توسط مهندسین سئو در جهت توسط آوردن پیوند دهندگان، گردانیدن میشود.
سئو کلاه - سفید چیست ؟ (White Hat)
در واژگان فنی این حوزه، سئو کلاه – سفید به گردآور تکنیکها، روشها و استراتژیهای که از قوانین و راهنماییهای موتورهای جستجو تبعیت میکنند، اشاره دارد. که این به معنی فریب یا دستکاری موتورهای جستجو و یا کاربران به هیچ وجه نیست. این همچنین به سئو اخلاقی نیز یاد میشود زیرا دلیل آن این است که یا اجرای بلند مدت داشته و یا از دستورالعملها و سیاستهای صحیح جهت بدست آوردن رتبههای بالا در نتایج موتورهای جستجو بهرهگیری میکند.
سئو کلاه - سیاه چیست ؟ (Black Hat)
به عبارتی دیگر اصطلاح سئو کلاه – سیاه اشاره به مجموعهای از دستورات دارد که به هدف فریب، بازی و دستکاری الگوریتمهای موتورهای جستجو با منظور بدست آوردن رتبهبندی بالا، بکار میرود. این مهم است که بدانید این روشها غیر اخلاقی بوده و توسط هیچ موتور جستجویی تایید نمیشود و بکارگیری این روشها خطر خارج شدن از لیست پایگاه داده را برای همیشه در بر دارد.
انجام تاکتیکهای سئو کلاه – سیاه شدنی است که باعث افزایش رشد ناگهانی در نتایج جستجو شود ولی میتواند منجر به پرداخت جریمه و یا حذف کامل از فهرست پایگاه داده موتور جستجو شود.
مقالات در گویه بهینه سازی موتور جستجو
در پایین به برخی از مقالات در مقوله بهینه سازی موتور جستجو اشاره شده است:
پژوهشی در استراتژی های بهینه سازی موتور جستجو برای توسعه تارنما های بزرگ
در این تحقیق محقق معتقد است که هنگامی که پیاده سازی تارنما به سرانجام می رسد مشکلی که خیلی از کمپانی ها با آن روبرو هستند این مسئله است که نمی دانند که چگونه وب سایت خود را در اینترنت شناسایی نماید که بهترین شیوه برای شناسایی تارنما بهنیه سازی موتور جستجو است. در این تحقیق بر بنیاد 77 معیاری که از منابع گوناگون و موتورهای جستجو بررسی نموده است استراتژهای بهینه سازی برای گسترش وب سایت را بصورت زیر شناسایی می نماید:
بهبود ساختار سایت
استراتژی کلمات کلیدی
استراتژی URL
بهینه سازی کد
پردازش کردن متن
بهینه سازی لینک های ورودی
استراتژی نام دامنه و هاست
آنالیز تکنیک های بهینه سازی موتور جستجو
این پژوهش راهبرد بهینه سازی شرکت های گوگل و مایکروسافت را بررسی و روشنگری دیتا است و موردی که جهت مطالعه و آنالیز پیمان داده است، استراتژی های مربوط به کمپانی مایکروسافت است. مهمترین معیارها برای بهینه سازی موتور جستجو از عقیده محقق عبارتند از:
اضافه کردن Allow یا DisAllow به نقشه سایت
اضافه کردن URL به نقشه سایت
اضافه کردن نقشه سایت به robots.txt
استفاده از ابزارهای آنالیز جهت crawl
بهینه سازی موتور جستجو جهت افزایش بهبود رویت وب سایت
در این تحقیق محققین عواملی که در افزایش رتبه سایت تاثیر دارند را به 3 سه بخش دسته بندی می کنند:
شرکت های دارنده موتور جستجو: جستجوکنندگان در صفحات موتورهای جستجو یک پرس و جو را اجرا می کنند سپس نتیجه آن در صفحه نتایج موتور جستجو نمایش دیتا می شود.
وب مسترها و شرکت های بهینه سازی موتور جستجو: شرکت هایی که با به کارگیری یکسری ابزار و مهارت ها سعی می کنند رتبه تارنما ها را در صفحه نتایج موتور جستجو افزایش دهند
جستجو کنندگان در موتورهای جستجو: افرادی هستند که در موتورهای جستجو بدنبال یافتن اطلاعات باره نظرشان هستند.
محققین معتقد هستند افرادی که تکاپو بهینه سازی را انجام می دهند می بایست از واپسین دگرگونی ها الگوریتم ها ی موتورهای جستجو آگاه باشند و عواملی که باعث می شود شدامد سایت افزایش پیدا نماید را بخوبی بشناسند و در ضمن از کلماتی که کاربران پایانی بدنبال آن می گردند نیز آگاهی داشته باشند و بعبارتی سایر می بایست اطلاعات خویش را در سه دسته بندی بالا همش بروز نگه دارند.
بهینه سازی موتور جستجو: مفاهیم آنالیز فنی
در این پژوهش بر اساس یکسری مقالات، پژوهش ها و ارشاد ها برخی از مفاهیم بهینه سازی موتور جستجو آورده شده است. محقیق معتقد هستند بهینه سازی موتور جستجو فرآیندی است که هیچ وقت تمام نمی شود و تکنیک های زیادی برای بهتر کردن رتبه سایت وجود دارد اما پیاده سازی همه آنها مشکل است. :
تکنیک هایی که در این پژوهش برای بهینه سازی عنوان شده است عبارتند از:
افزایش لینک های خارجی
تغییر نام فایل ها
لینک یک طرفه
کلمات کلیدی
استفاده از Meta Tag
استفاده درست از عنوان
استفاده از robots.txt
بهینه سازی محتوا
- ۹۹/۰۴/۳۰