مفاهیم اولیه و اصلی سئو
به تازگی با مفاهیم سئو آشنا شدید؟ دوست دارید بدانید چه فاکتورهایی بر کسب جایگاه در نتایج گوگل تاثیرگذار هستند؟ به جای درستی مراجعه کردید. در این سری مقالات با عنوان آموزش سئو مبتدی منظور داریم فرهنگ اولیه مورد بیچارگی برای سئو را به شما تعلیم دهیم. در قسمت نخست به سعی میکنیم با شناسایی مفاهیم اولیه سئو و عبارات رایج در آن دیدن بهتری برای شما برپایی کنیم. و نخستین سوالی که باید به آن پذیرش دهیم این است؛ سئو چیست؟
آموزش مفاهیم اولیه سئو - سئو چیست
آموزش مفاهیم سئو
نمایشگر ویدیو
00:00
05:43
در این ویدیوی آموزشی که اولین درس از آموزش سئو نوآموز است مفاهیم سئو به شما تعلیم داده میشود. این ویدیو چکیده ای از محتوای موجود در همین صفحه است.
سئو چیست؟
این عبارت مخفف Search Engine optimization یا همان بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو است که منظور اصلی آن کسب جایگاه بهتر در نتایج گوگل است. یومیه کاربران بسیاری واژه ها مورد عقیده خویش را در گوگل جستجو میکنند و این موتور جستجو پیشنهاداتی متناسب با عبارات جستجو شده به آنها نمایش میدهد. هر چقدر جایگاه شما در فهرست نتایج بالاتر باشد بخت اکثریت برای جذب کاربر خواهید داشت و اصطلاحا سئو سایت شما بهتر است. وانگهی میتوانید به مقاله سئو چیست در سایت وبسیما مراجعه نمایید.
تکنیک های سئو گردآور ای از دانش، خلاقیت و آنالیز هستند و روش های متنوعی برای این شغل وجود دارد ولی همه آنها در هدف
برای موفقیت در سئو نیازمند فرآوری محتوا هستیم، محتوایی که برای کاربر ارزشمند بوده و برای موتور جستجو قابل فهم باشد. علاوه بر این استراتژی صحیح برای فرآوری و ارایه محتوا در کناره طراحی پسندیده سایت میتواند شانس شما را برای کسب جایگاه بهتر افزایش دهد. ورود کاربر به سایت نخستین منظور ما و تبدیل بازدیدکننده به مشتری مهم ترین منظور خواهد بود که در مقالات بعدی به آن بیشتر می پردازیم.
سئو پیچیدگی و ظرافت زیادی دارد که نیازمند مطالعه ابدیت و فرهنگ به روز است. نکته مثبت این است که شما همش رو به پیشرفت و یادگیری خواهید بود.
چرا به سئو احتیاج داریم؟
موتورهای جستجو مانند یاهو، بینگ، یاندکس و از همه مهمتر گوگل با ورود به سایت های اینترنتی محتوای آنها را رسیدگی کرده و براساس سوژه ارزش گذاری و رتبه بندی میکنند. برای این شغل از الگوریتم های پیچیده ای بهرهگیری میشود که کسی متعلق به آگاهی ندارد بعنوان مثال فاکتورهای گوگل برای رتبه بندی سایت ها بیش از ۲۰۰ باره است.
کاربران اینترنتی برای یافتن محتوای باره نظر خود به موتور جستجو مراجعه کرده و از میان نتایج نمایش داده شده پاسخ خود را اخذ میکنند. شمار جستجو در اینترنت روزانه در حال افزایش است و در حال آماده بیش از ۷ میلیارد جستجو در روز سپریدن میشود. هرچقدر سهم شما از این کاربران بیشتر باشد شانس بالاتری برای فروش محصولات، ارایه خدمات یا حتی گرفتن تبلیغات خواهید داشت. برای جذب مخاطب بیشتر به سئو و حضور در صفحه نخست گوگل وابسته خواهیم بود.
رتبه بندی نتایج در گوگل
چطور سایت خویش را سئو کنیم؟ بهتر نیست به کارآزموده مراجعه کنم؟
در این سری مقالات شما را با اصول اولیه و فرهنگ کاربردی سئو آشنا میکنیم و میتوانید خودتان شغل بر روی سایت را نخست کنید. ولی امثال هر پیشه ی دیگری تجربه و ادب تخصصی نقش مهمی در کامیابی شما خواهد داشت. اگر قصد دارید یک کارآزموده چیره دست سئو باشید باید مطالعات خود را اشاعه دیتا و هر روز پسین ترین آگاهی ها و مقالات این پهنه را رصد کنید. همچنین بعنوان یک میانبر مطمئن و تند میتوانید در کارگاه های تعلیم حرفه ای سئو که بدست وبسیما برگزار میشود کمپانی کنید.
اگر وقت و حوصله کافی برای این شغل را ندارید بهتر است به کارآزمودگان سئو و مشاورین شناخته شده در این مقوله مراجعه کنید و پیشه را به آنها بسپارید. به طور حتم این کار هزینه های زیادی برای شما به همراه خواهد داشت اما شدنی است در سنجش با زمانی که برای آموزش و کسب تجربه صرف میکنید برای شما بصرفه باشد. در این مرحله مهم ترین شغل شما گزینش درست متخصص یا مشاور سئو است.
تاثیر سئو بر رتبه بندی نتایج گوگل
کلمات رایج در سئو
در پیوستگی مقالات به طور حتم با عبارات بیشتری آشنا خواهیم شد اما برای شروع بهتر است با مفاهیم ذیل آشنا شوید:
تفاوت سئو On-page و Off-page
سئو On-page یا همان سئو درونی سایت به معنی بهینه سازی سایت شما برای فهم بهتر بدست ربات های گوگل است. هر فعالیتی که در سایت خود سپریدن میدهید؛ از فرآوری محتوا گرفته لغایت طراحی صفحات و نسخه موبایل بر سئو تاثیر گذار خواهد بود و به آنها سئو داخلی سایت میگویم. مهمترین تقسیم ها عبارتند از:
استفاده صحیح از تگ های متا
تعیین صحیح عنوان ها و تگ های هدینگ
تدوین ساختار مناسب برای آدرس دهی صفحات
بهینه سازی تصاویر سایت
تولید محتوای اختصاصی و با کیفیت
طراحی نسخه موبایل سایت و ریسپانسیو بودن صفحات
بهینه سازی سرعت لود شدن صفحات
و بسیاری فاکتورهای سایر که در آموزش های پیش رو به آنها خواهیم پرداخت.
سئو Off-page یا سئو بیرونی گردآور کار و جنبش های شما در خارج از سایت برای انتشار بهتر محتوا در اینترنت و ایجاد مسیرهای دسترسی بیرونی است. مهمترین فعالیت ما در خارج سایت کسب بک لینک های ارزشمند است. هر سایتی غیر از سایت شما که به یکتا از صفحات شما لینک دیتا باشد یک بک لینک محسوب شده و میتواند بر جایگاه شما در نتایج گوگل تاثیرگذار باشد. شیوه های مختلفی برای کسب بک لینک ارزشمند هستی دارد که مهم ترین آن ها عبارتند از:
تبادل لینک
خرید بک لینک
ریپورتاژ آگهی
فعالیت در شبکه های اجتماعی
نوشتن محتوای ارزشمند و مرجع
ارسال نقطه نظر در سایت های مرتبط با سایت شما
لینک سازی صحیح کارایی بسیار زیادی بر جایگاه شما خواهد داشت و همین امر موجب شده در سنه های بازپسین تکنیک های مختلفی برای کسب بک لینک رایج شوند. کارایی این تکنیک ها بر نتایج گوگل به حدی بسیار بوده که این موتور جستجو برای جلوگیری از کل مانع شدن آنها الگوریتم های جدیدی را معرفی کرده است. الگوریتم هایی به نام های پنگوئن، پاندا و مرغ مگس خوار. این الگوریتم های سایت هایی که قوانین گوگل در لینک سازی را نادیده گرفته اند شناسایی کرده و جایگاه آنها در نتایج گوگل را تفریق میدهند یا به عبارت دیگر سایت های غیرطبیعی را جریمه میکنند.
براساس همین طبیعی یا غیرطبیعی بودن روند کاری یک سایت مفهوم جدیدی به اسم سئو کلاه سفید و سئو کلاه سیاه شکل گرفت که در ادامه به بررسی آنها میپردازیم.
تفاوت سئو کلاه سفید و کلاه سیاه چیست؟
این مفهوم از فیلم های وسترن سینمای کلاسیک دریافت شده است که معمولا نقش منفی فیلم ها کلاه سیاه به سر داشتند. به راستی تقابل خیر و شر در سئو است. البته این نام گذاری را خیلی جدی نگیرید قصد مشخص کردن حتماً میانی تکنیک های استاندارد و تکنیک های فریبنده برای گوگل است.
تکنیک های کلاه سیاه عموما بر رشد سریع سایت در نتایج گوگل تمرکز میکنند و توجهی به میزان خوشنودی کاربر نخواهند داشت. هدف اصلی از این کار کسب جایگاه بهتر اما غیرواقعی است و سعی میشود از نقط ضعف گوگل در تشخیص صفحات بهتر استفاده شود. برخی از تکنیک هایی گوگل یکراست به آنها اشاره کرده است به شرح زیر است:
ایجاد صفحاتی با محتوای اتوماتیک و جمع آوری شده
ریدایرکت مخفیانه
تقلب در نشان گذاری محتوا
انجام جستجو رفتار تقلبی در گوگل
متن یا لینک پنهان شده در صفحه
محتوای ناچیز و بی ارزش
تکرار غیرمعمول واژه ها در صفحه
و …
تکنیک های کلاه سیاه مدام در حال تغییر هستند و هر سررسید که گوگل مسیر حلی برای معرفی این سایت ها پیدا میکند طریق های جدیدی پیدا میشوند. در این شیوه شما خیلی سریع رشد میکنند و به جایگاه مناسب میرسید اما جایگاه شما بسیار لغزنده خواهد بود و هر روز شدنی است توسط گوگل جریمه شده و از لیست نتایج حذف شوید.
تفاوت سئو کلاه سفید و کلاه سیاه
در مقابل سئو کلاه سفید به تکنیک هایی گفته میشود که طبق اصول و قواعد اعلام شده توسط گوگل محتوای خویش را جاسازی و منتشر میکنند و از هر نوع گذرگاه میانبر امتناع میکنند. مهمترین نشان های سئو کلاه سفید عبارتند از:
محتوای اختصاصی و با کیفیت و یادگیری اصول سئو
لینک سازی واقعی میانی صفحات درونی سایت
ارسال پست مهمان در سایت های مرتبط
لینک سازی راستین از طریق معرفی شما توسط سایت های دیگر
تکنیک های کلاه سفید معمولا زمان زیادی برای نتیجه گیری دربایستن دارند و استراتژی بلند مدت محسوب میشوند اما زمانیکه شما به نقطه کامیابی برسید حفظ و ارتقای آن زیاد راحت تر است.
تکنیک هایی نیز هستی دارند که در میان سئو کلاه سفید و کلاه سیاه پیمان میگیرند که به آنها سئو کلاه خاکستری می گوییم. این تکنیک ها عموما به شیوه های سیاه تقریبا تر هستند اما به نوع ای برنامه ریزی و اجرا میشوند که گوگل توانا به فهم و تشخیص آنها از طریق های سفید نباشد. آکادمی وبسیما کارگاه اخص ای برای تعلیم سئو کلاه خاکستری تدوین کرده است که برآیندی از ادب و تجربه متخصصین این شرکت طی سالها کار و جنبش موفق بوده است.
- ۹۹/۰۴/۳۰